Poznajemy nieznane, oswajamy wyjątkowość, bawimy się na różowo i niebiesko, czyli krótka relacja z obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu organizowanego w Szkole Podstawowej nr 89 w Krakowie.

Dnia 4 kwietnia, w naszej szkole, pod bacznym patronatem Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku, zorganizowaliśmy szereg działań wspierających, edukujących i celebrujących istnienie tych wyjątkowych umysłów.

SAMORZĄD UCZNIOWSKI przygotował wyjątkową tablicę informującą wszystkich Uczniów naszej szkoły o sposobie funkcjonowania osób będących w Spektrum Autyzmu, a w szczególności, o tym jak odbierają świat, w jaki sposób mogą go widzieć, słyszeć, jak inaczej niż my mogą się zachowywać w tych samych, typowych sytuacjach oraz jakiego wsparcia od nas potrzebują każdego dnia, by nawiązywać i podtrzymywać przyjaźnie.

PEDAGODZY SPECJALNI zorganizowali dla wszystkich uczniów klas 1-8, konkurs plastyczno-konstrukcyjny pt. “Myślę obrazami jak Einstein”. W treści konkursu Uczniowie mogli przeczytać wypowiedzi osób będących w Spektrum Autyzmu, mówiące o tym, jak ich mózgi widzą świat, jak go interpretują, w jaki sposób wizualizują sobie drogę do osiągnięcia celu albo przywołują zdobyte informacje.

WYCHOWAWCY KLAS na godzinach wychowawczych obejrzeli z Uczniami krótkie filmiki, prezentujące jak Autyzm wprowadza zmysły w błąd, a następnie je omówili.

UCZNIOWIE KLAS: 2a, 2b, 2c, 4a oraz 4c, pod opieką organizatorów p. Agnieszki Galbas i p. Eweliny Nowak, wzięli czynny udział w NIEBIESKICH IGRZYSKACH 2025.

Igrzyska rozpoczęły się krótką pogadanką na temat funkcjonowania osób będących w Spektrum. Zwrócono uwagę na fakt, że oczy tych osób nie zawsze widzą tak poprawnie jak nasze, że nogi i ręce nie zawsze robią to, co zaplanuje mózg i tego właśnie każdy z uczestników będzie mógł doświadczyć podczas tych wyjątkowych igrzysk.

Wspólnie odśpiewaliśmy uroczysty HYMN NIEBIESKICH IGRZYSK, a następnie przystąpiliśmy do rozgrywek.

Tego dnia na hali sportowej czekały na Naszych Olimpijczyków typowe ćwiczenia sprawnościowe, równoważne i koordynacyjne takie jak:

1. Skok przez drabinkę.
2. Prowadzenie piłki slalomem ze strzałem na bramkę.
3. Równoważnia z różnymi utrudnieniami.
4. Skoki zawrotne przez ławeczkę.
5. Przechodzenie przez tunel.

Ale i takie, które na chwilę pozwoliły im zobaczyć świat z perspektywy dziecka będącego w Spektrum i realnie zmierzyć się z trudnościami, które na te dzieci czyhają każdego dnia, w każdej chwili. Oto lista wyzwań:

1. Rzuty woreczkiem do celu LEWĄ RĘKĄ w okularach ZNIEKSZTAŁCAJĄCYCH pole widzenia.
2. Skoki do hula-hop w ZA DUŻYCH kaloszach/klapkach.
3. Układanie wieży z plastikowych krzesełek na MIĘKKIEJ, RUSZAJĄCEJ SIĘ NAWIERZCHNI.
4. Układanie małych klocków w RĘKAWICACH NARCIARSKICH.
5. Rzut KAPELUSZEM na wieszak.

Na zakończenie NIEBIESKICH IGRZYSK wybrane klasy zaprezentowały wykonane przez siebie loga, serdeczne gratulacje dla klasy 4c, wspólnie nadmuchaliśmy niebieskie i różowe balony, którymi z ogromną radością, satysfakcją i zrozumieniem machaliśmy w rytm piosenki We Are the Champions, bo właśnie tym dzisiejszego dnia był każdy z Nas, Czempionem.

Wszystkim Uczniom biorącym udział w IGRZYSKACH wręczono słodkie upominki ufundowane przez Radę Rodziców. Dziękujemy.

Zapraszamy do obejrzenia, krótkich filmików z tych wyjątkowo ważnych dla nas chwil!

https://youtube.com/shorts/ds9qh37rU2E
https://youtube.com/shorts/T_1aE9GDdnM

Bawimy się za rok!
Kwiecień miesiącem Świadomości Autyzmu
https://niebieskieigrzyska.pl/

Organizatorzy:
Ewelina Nowak
Agnieszka Galbas

Wsparcie: Samorząd Uczniowski, Dziewczęta z klasy 4c