Kraków, 27 sierpnia 2020r.
SPRAWOZDANIE
Z PODJĘTYCH DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU
„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
W ROKU SZKOLNYM 2019/20
Nazwa szkoły/przedszkola: Szkoła Podstawowa nr 89 im. Kornela Makuszyńskiego
Adres szkoły/przedszkola: os. Piastów 34a
Telefon: 12 6481058
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Dyrektor: Grażyna Janawa
Koordynator szkolny/przedszkolny: Wioletta Bętkowska
DATA |
NAZWA DZIAŁANIA |
KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA / OPIS DZIAŁANIA (CELE) |
OSOBY UCZESTNICZĄCE |
UWAGI, WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z EWALUACJI DZIAŁANIA |
||
Liczba nauczycieli |
Liczba uczniów |
Inne osoby |
||||
X-I 2019/20 r. |
Warsztaty ,,Ratujemy u uczymy ratować” |
Nauczyciele świetlicy doskonalili uczniów klas 1-3 w zakresie pomocy przed medyczniej. |
16 |
210 |
- |
Uczniowie naszej szkoły w większości wiedzą jak należy udzielić pomocy przed medycznej. Potrafią zabezpieczyć miejsce wypadku. Uczniowie klas 3 dostają co roku certyfikaty za ukończone szkolenie w zakresie pierwszej pomocy . |
16 X 2019 |
Światowy Dzień Żywności |
Uczniowie klas 4-8 przygotowali stoiska ze zdrową żywnością. Każdy mógł spróbować zdrowych potraw i napoi. Pyszne kanapki, surówki, sałatki, koreczki, szaszłyki, tortille, lemoniady, smoothie i koktajle. |
42 |
680 |
16 |
W szczególności zdrowe posiłki przygotowane przez uczniów były bardzo smaczne i uczniowie chętnie degustowali zdrowe przekąski. Uczestniczyli w różnych quizach wiedzy o zdrowym odżywianiu podczas przerw śródlekcyjnych. |
X 2019 |
Warsztaty kulinarne w świetlicy szkolnej |
Zdrowe kanapki, dzieci same dobierały ulubione składniki, komponowały musli z jogurtami. Wychowankowie robili szaszłyki z owoców, a kolejnego dnia dobierali najbardziej lubiane warzywa do koreczków warzywnych. Przygotowali lemoniadę własnej produkcji z naturalnych produktów. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach ze smakiem spożywając zdrowe przekąski. |
6 |
180 |
rodzice |
Działania należy kontynuować , ponieważ dalej są dzieci, które nie jedzą warzyw i owoców w domu. Corocznie w planach świetlicy znajdą się takie działania. |
W każdy czwartek 2019/20 r |
Roztańczone przerwy |
Nauczyciele wspólnie z uczniami przygotowali pokaz tańców, a następnie uczniowie tańczyli wspólnie na długiej przerwie |
23 |
410 |
- |
Warto kontynuować tę formę aktywności. |
cały rok do III 2020 r. |
Program dla szkół(owoce i warzywa w szkole) |
Uczniom rozprowadzano mleko , owoce i warzywa w trakcie zajęć szkolnych, produkty były zjadane na lekcjach w obecności wyznaczonych nauczycieli. |
- |
380 |
- |
Program realizowany jest od 15 lat , zwiększyła się świadomość picia mleka oraz spożywania warzyw i owoców. |
cały rok |
Trzymaj formę - Państwowa Inspekcja Sanitarna |
Program realizowany dla klas 5, 6 i 7 ,8 promujący aktywność ruchową jako podstawę zdrowego stylu życia. |
6 |
290 |
290 |
Realizacja tego programu przyczyniła się do licznego udziału uczniów w zajęciach wychowania fizycznego i zajęciach pozalekcyjnych. |
cały rok |
Nie pal przy mnie proszę- Państwowa Inspekcja Sanitarna |
Program realizowany w klasach 1-3 . Zapoznanie wszystkich klas z prezentacją multimedialną ,,Nasze zdrowie” przygotowanej przez prowadzącego. |
10 |
220 |
220 |
Corocznie w programie biorą wszystkie dzieci klas 1-3 i chętnie podejmują działania. Uczestniczymy w upowszechnianiu materiałów edukacyjnych zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem. Z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu zorganizowano konkurs plastyczny „Nie pal przy mnie, proszę”. |
II okres 2019/20 |
Rymowany Konkurs Kulinarny |
Szkolny Konkurs –zorganizowany przez nauczycieli biblioteki. |
2 |
18 |
Konkurs okazał się wyzwaniem dla uczniów doskonalili oni swoje umiejętności nie tylko w zakresie przygotowania posiłku, ale tez językowe czyli poprawnej polszczyzny. |
|
cały rok |
Dobrze jemy ze szkoła na widelcu- pod patronatem Fundacji Szkoły na Widelcu |
W ramach tego projektu zrealizowano warsztaty zdrowym odżywianiu. Zapoznano się z piramidą pokarmową, zasadami robienia zakupów. |
10 |
280 |
280 |
Program warto realizować w przyszłym roku szkolny i takie właśnie są plany. |
X/XI 2019 |
Konkurs Prawo-Ratownictwo- Bezpieczeństwo |
Nasi uczniowie brali udział w konkursie organizowanym przez Straż Miejską Miasta Krakowa we współpracy ze Strażą Pożarną |
2 |
4 |
1 |
Nasi uczniowie zajęli IV miejsce i wykazali się duża wiedzą dotyczącaustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, kodeksu wykroczeń i kodeksu karnego, ruchu drogowego, ustawy o strażach gminnych i prawa konstytucyjnego. Finał konkursu to gra terenowa. |
XI 2019r |
Warsztaty: Jakie potrawy gościły na stołach w II połowie XX wieku? - smaki PRL-u. |
Nauczyciel biologii wspólnie z uczniami klas 7 przygotował warsztaty o potrawach popularnych w drugiej połowie XX wieku. |
14 |
320 |
2 |
Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem uczestniczyli w warsztatach. Stały się one inspiracją do rozmów z rodzicami i dziadkami o czasach ich dzieciństwa. W poprzednim roku szkolnym realizowane były warsztaty o smakach z XX-lecia miedzywojennego. |
III 2020 r. |
Projekt na ulotkę informacyjną: Jak chronić się przed koronawirusem? |
Uczniowie klas VIII na lekcji EDB po zapoznaniu się z dostępnymi materiałami, przygotowywali w formie graficznej ulotkę. Ulotki wykonali wszyscy uczniowie, za które otrzymali ocenę z przedmiotu. |
1 |
63 |
Uczniowie chętnie zaangażowali się w działanie. Wykonali ciekawe ulotki, które zaprezentowano w formie elektronicznej innym uczniom. |
|
V 2020 r. |
Program Państwowaej Inspekcji Sanitarnej „Znamię. Znam je! dla klas 8 |
Uczniowie klas VIII uczestniczyli w warsztatach dotyczących objawów i profilaktyki czerniaka następnie przygotowali ulotkę informującą o tym jak rozpoznać czerniaka, co przyczynia się do jego powstawiana. |
1 |
72 |
Warsztaty przeprowadzono on Line cieszyły się zainteresowaniem ze strony uczniów, którzy chętnie wzięli udział w dyskusji, a następnie chętni uczniowie przygotowali ulotki informujące o czerniaku, za które otrzymali ocenę z biologii. |
|
V 2020 r. |
Lekcje wychowawcze o szkodliwości palenia papierosów w ramach projektu Państwowej Inspekcji Sanitarnej „Znajdź właściwe rozwiązanie” |
Wszyscy uczniowie klas 5-8 razem na lekcjach wychowawczych w formie on Line uczestniczyli w zajęciach o szkodliwości palenia, a następnie brali udział w dyskusji na temat negatywnych skutków palenia. |
18 |
365 |
- |
Uczniowie i nauczyciele wychowawcy chętnie zaangażowali się i uczestniczyli w naszym wydarzeniu. |
Cały rok szkolny |
Program “Twój piękny uśmiech” |
W programie uczestniczyli uczniowie klas 2 -3 |
7 |
120 |
Przekonanie uczniów o tym, że stan zdrowia jamy ustnej ma wpływ na urodę i zdrowie całego organizmu. |
|
VI 2020 r. |
Konkurs “Zdrowe żywienie, mądre myślenie” |
Chętni uczniowie uczestniczyli w konkursie we współpracy z MDK Dom Harcerza przygotowali przepisy na potrawy z produktów które w danej chwili mieli dostępne w domu. |
3 |
17 |
Uczniowie musieli wykazać się ogromną kreatywnością, aby przygotować potrawę z dostępnych produktów w lodówce w danym czasie. |
|
Cały rok szkolny |
Współpraca z Fundacją Alma Spei oraz z Hospicjum Świętego Łazarza w Krakowie |
Rola wolontariatu – spotkania w celu uwrażliwienia dzieci na potrzeby innych. |
21 |
680 |
3 |
Uczniowie klas 1-3 wykonywali drobne upominki dla podopiecznych Hospicjum Świętego Łazarza, brali udział w kwestach (uczniowie klas 7-8) |
Cały rok szkolny |
Turnieje piłki ręcznej, nożnej oraz Turnieje Mikołajkowe i Niepodległościowe |
Popularyzacja dyscyplin sportowych, reprezentowanie szkoły |
5 |
220 |
Podniesienie poziomu indywidualnych umiejętności , rywalizacja sportowa. Kształtowanie cech motorycznych- wzrost sprawności ogólnej i specjalnej. |
Szkolny koordynator : Wioletta Bętkowska
……………………………………………………………..
Dyrektor Szkoły