Uniwersytet Dzieci wraz z naukowcami od sześciu lat rozbudza ciekawość dzieci i wtajemnicza je w arkana nauki.
Szkoła Podstawowa nr 89, w ramach ponad dwuletniej współpracy, i jako jedna z dwóch szkół w Krakowie, bierze udział w kolejnym Projekcie Uniwersytetu pod nazwą: „Jaki mam wpływ na klimat? Wiem, rozumiem, działam”. Jest on współfinansowany przez Ministerstwo Środowiska.
W dniu 20.09.2013r. odbył się w szkole wykład inaugurujący Projekt Edukacji Klimatycznej, na którym uczniowie kl. IV-VI próbowali znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania: Czy grozi nam epoka lodowcowa i czy morza i oceany zaleją lądy? Czy CO2, które emitowane jest do atmosfery przez człowieka to główny powód zmian klimatycznych na Ziemi?
Wykład pt.: „Technologiczne możliwości redukcji CO2" dla klas starszych prowadził mgr Andrzej Mitur, natomiast 27.09.2013r. wykładowcą tematu Czy czeka nas epoka lodowcowa? dla klas I-III była dr Katarzyna Śnigórska. Po zajęciach uczniowie znali już odpowiedź na te pytania i wiedzieli o wiele więcej! Wykłady były bogato ilustrowane doświadczeniami, pozwoliły uczniom zrozumieć potrzebę dbania o środowisko, na które mamy wpływ zmieniając nasze codzienne zachowania oraz dzięki nowoczesnym technologiom wytwarzania energii. Po wykładach nauczyciele przeprowadzali warsztaty przygotowane w ramach projektu. W klasach I-III przygotowywali z uczniami makiety nowoczesnego domu, pokazując zachowania poszczególnych członków rodziny, które sprzyjają redukcji CO2 do atmosfery. Podczas warsztatów dla klas IV-VI nauczyciele wykonywali z uczniami modele elektrowni zasilanych odnawialnymi źródłami energii, aby zilustrować ich budowę i sposób działania, a tym samym pozwolić dzieciom wywnioskować, czy takie źródła energii są alternatywą dla konwencjonalnych rozwiązań, i jaki mają wpływ na emisję CO2 do atmosfery.
Naukowcy są zgodni, że źródło zmian klimatycznych ma kilka przyczyn. Cześć z nich jest wywołana przez czynniki naturalne, za część odpowiadamy my - ludzie, mieszkańcy Ziemi. Każdy z nas może przyczynić się jednak do poprawy stanu środowiska przyrodniczego. Wystarczy wyrobić w sobie dobre praktyki i nawyki, jak: oszczędzanie wody, segregowanie odpadów lub korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Cieszy zainteresowanie dzieci tematem ekologicznym.
Od najmłodszych lat uczmy się żyć w zgodzie z naturą!
A pod tym linkiem filmik dotyczący zajęć Uniwersytetu Dzieci w naszej szkole :)