ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE
OBSZAR 1: WYCHOWANIE FIZYCZNE- ZAJĘCIA EDUKACYJNE ORGANIZOWANE W RAMACH REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ, KTÓRE DOWODZĄ ŻE ZAJĘCIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SĄ CIEKAWE I ATRAKCYJNE.
Zajęcia wychowania fizycznego odbywają się w naszej szkole w doskonałych warunkach. Szkoła wyposażona jest w dużą i małą salę gimnastyczną, sale do ćwiczeń z gimnastyki korekcyjnej. Posiadamy także sale do tańca towarzyskiego wyposażoną w lustra. W pogodne dni nasi uczniowie ćwiczą na wielofunkcyjnym boisku szkolnym lub w terenie. Korzystamy także z innych obiektów do organizacji zajęć wychowania fizycznego mianowicie lodowiska i pływalni międzyszkolnej. Baza sportowa szkoły daje wiele możliwości uatrakcyjnienia zajęć sportowych. Zajęcia ruchowe są prowadzone przez specjalistów od I etapu edukacyjnego.Przykładem jak można ciekawie prowadzić zajęcia jest lekcja zatytułowana,, Morska Wyprawa”oraz zajęcia wf z zastosowaniem nietypowego przyboru – gazety. Poniżej przedstawiam scenariusze tych zajęć oraz zdjęcia.
1.Scenariusz zabawy fabularyzowanej Morska wyprawa
opracowała: Jolanta Kozłowska
Uczestnicy zabawy: Uczniowie z klasy I oraz 4 uczniów z kl.IV
Podstawa programowa
Uczeń kończący klasę I
• uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami
• potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, wykonywać ćwiczenia równoważne
• współpracuje z innymi w zabawie
Treści zabawy stymulujące inteligencję kinestetyczną
• rzuty: oburącz, jedną ręką, na odległość, do nieruchomego i ruchomego celu
• zabawy rzutne z użyciem różnych przyborów
• ruchowa ekspresja i poczucie rytmu:
o wykonywanie ruchów w rytmie muzyki
o rytmiczny marsz z akcentowaniem ruchów rąk i nóg
o ilustrowanie ruchem rytmu piosenek i melodii
o zabawy rytmiczno-taneczne
• zwinność i zręczność: przejście równoważne po różnych przyrządach
• spostrzegawczość, orientacja i szybka reakcja: szybka reakcja na sygnał wzrokowy lub słuchowy
• edukacja zdrowotna i bezpieczeństwo: zasady współdziałania w grupie
Rekwizyty
• gazety
• długie balony
• list rozbitka + butelka
• miecz do pasowania
• pirackie chorągiewki
• 4 komplety kredek
• coś - jakiś nieokreślony przedmiot, którego dzieci nie znają
• duża muszla morska
• kartki z rysunkiem konturowym bandery
• magnetofon + nagranie pląsów Bum cyk cyk oraz Marynarz - zuch
• 4 słupki + po 3 kółka na załogę
• piłka
• duże worki na śmieci
• woda mineralna dla dzieci
• przybór sportowy: kamienie
• dla każdego ucznia model statku z gazety
• po zabawie ruchowej: malowanki zw. z morzem, worek skarbów (gadżety do losowania przez dzieci), lody
Bibliografia
1. Marta Bogdanowicz, Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Zabawy relacyjno-relaksacyjne.
2. Lucyna Bzowska, Renata Kownacka, Uczymy się bawiąc. Propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I -III
3. GustiReichel, Reinhold Rabenstein, Michael ThanhofferGrupa i ruch. Metody relaksacyjne - Taniec twórczy. Sport zespołowy - Gry i zabawy inegrujące.
4. Poradnik metodycznyOdkrywam siebie i świat. Klasa I. Wyd. MAC
Przebieg zabawy:
1. Nauczyciel:
- Witam wszystkich, którzy lubią się bawić!
- Witam tych, którzy chcą przeżyć przygodę!
- Witam wszystkich, którzy marzą o dalekich podróżach!
- Mam nadzieję, że marudy, ponuracy, jęczydusze, beksy i skarżypyty zostały w domu?
- Fajne i odważne dziewczyny są? Dzielni i wytrwali chłopcy obecni?
- W naszej przygodzie uczestniczą też starsi uczniowie. To weterani, swoją wyprawę mieli 3 lata temu i dziś pomogą wam w podróży.
- Znalazłam na brzegu morza list w butelce... Co tu napisane? ojej, słona woda rozmyła niektóre litery! Słuchajcie uważnie, żeby dopowiedzieć brakujące części listu!
(Po przeczytaniu listu)
- Ruszamy na ratunek? Żeby nabrać odwagi, nasz okrzyk:
Marynarz! (odzew) Dzielny!
Marynarz! Chwat!
Marynarz! Zwiedza cały świat!
2. Zabawa integrująca
- Wyruszamy w niebezpieczną, daleką wyprawę. Przywitajcie się ze sobą!
Dzieci witają się, biegając swobodnie po sali i zmieniając po 2 wersach partnerów:
Cześć!podanie dłoni
Hej! przybicie "5"
Cześć!podanie dłoni
Okej!przybicie "5"
3. Pasowanie na marynarza
- Teraz z uczniów musicie stać się marynarzami - piratami! Czas na pasowanie! Ustawienie w kole. Pierwsze dziecko z koła pasuje na marynarza inne dziecko, np.: Pasuję cię na pirata, Zuziu!i zajmuje jego miejsce. Żeby uniknąć powtórzeń, pasowany pirat trzyma skrzyżowane ręce na piersiach.
4.Zabawa integrująca
- Jesteście już piracką załogą. Piraci wzajemnie rozpoznają się w zabawie w parach:
To ja! wskazanie na siebie
To ty! wskazanie na partnera
To jesteśmy my! haczyk i obrót w parze, zmiana partnera
5. Zabawa Na statku
- Stoimy na pokładzie w kole i trzymamy ręce w koszyczek. Za chwilę wyruszamy w rejs!
Na pokład! krok do środka koła z okrzykiem HOP!
Za burtę! krok do tyłu i okrzyk HOP!
Cała naprzód! Pochylenie do przodu z okrzykiem AAAA!
Cała wstecz! przechylenie do tyłu z okrzykiem AAAA!
Fale w prawo! wychylenie w prawo z okrzykiem CHLUP!
Fale w lewo! wychylenie w lewo z okrzykiem CHLUP!
Odpływamy! podskoki w miejscu i okrzyk BUUU!
6. Zabawa rytmiczna
- Na statku rządzą bosmani (starsi koledzy), którzy dotknięciem pirackiej chorągiewki zaproszą kolejnych piratów do załóg. Wtedy łapiecie się za ręce, wężykiem poruszacie po pokładzie i mówicie rymowankę:
Statek piratów szybko mknie,
żegnamy miasta oraz wsie,
na morską wyprawę wyruszamy,
przygodę z radością powitamy!
Plum! plum! pluuuum!
Wężyki rytmicznie wygłaszają rymowankę. Poruszają i mówią się coraz szybciej.
7. Podział na 4 załogi
Wykonanie bandery. Prezentacja prac, krótki opis bandery. Okrzyk: Marynarz! Nagradzamy się oklaskami.
8. Śpiew szanty Zuch - marynarz
9. Rzuty do celu
- W wyprawie mogą nam przeszkodzić morskie potwory! Teraz sprawdzimy, czy uda się komuś złapać jakiegoś potwora na arkan! Rzuty kółkiem na słupek w załogach. Przeliczanie punktów. Okrzyk Hip hip hura! dla zwycięskiej załogi.
10. Zabawa rytmiczna
Załogi ustawione w węże. Na początku bosman trzyma marynarski gadżet. Załoga porusza się zgodnie z rymowanką:
Cała załoga robi hop!
Głowa w prawo,w prawo krok.
Do przodu szybkie kroki trzy,
Idę na koniec, prowadzisz ty!
1-szy podaje gadżet drugiemu i przechodzi na koniec. Powtórzenie, tyle razy, ile dzieci w wężu.
11. Zabawa Co to jest?
Załogi siedzą w kole. Piraci po kolei podają sobie coś i mówią, co to może być i do czego służy - ma to pomóc rozbitkowi lub przydać się w rejsie.
12. Bitwa
- Na wyprawie tysiąc zdarzeń: sztormy, bitwy, abordaże! Zaatakował nas korsarski statek! Musimy się bronić! W ciągu 2 minut załogi robią kule armatnie z gazet i gromadzą je na swoim pokładzie.
Walka (rzuty) 2 zespołów przy dopingu pozostałych załóg. Zmiana.Sprzątnięcie kul do worków.
13. Zabawa Bomba
- Załogi ustawiają się w kole. Na pokład spadła bomba! Tylko wtedy nie wybuchnie, jeśli uda się utrzymać ją w powietrzu! Rzucamy do wybranego pirata bombę (trzeba powiedzieć imię) i łapiemy, bo jeśli bomba spadnie na pokład, my musimy krzyknąć: BOMBA! i też położyć się na ziemi.
14. Toniemy!
- Bomba uszkodziła burtę statku. Toniemy! Ale jesteśmy zgraną załogą i toniemy w sposób zorganizowany, wspólny! Każda załoga wymyśla, w jaki sposób tonie: to musi być taki sam ruch, takie same gesty i okrzyki!
Kolejne prezentacje. Okrzyk Marynarz! Oklaski dla wszystkich załóg.
15. Masaż Rybki.
Dobór w pary. Nauczyciel prezentuje masaż:
Raz rybki w morzu brały ślub linie faliste na plecach
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup! stukanie palcami
Wtem wielki wieloryb wpadł lekkie szczypanie
i całe towarzystwo zjadł! objęcie dziecka
16. Przejście równoważne.
- Pojawiła się szansa na ratunek! Jeśli uda się wam przeprawić przez falochron, znajdziemy się na lądzie!
Załogi ustawione na przeciwko siebie w rzędach. Piraci równocześnie przechodzą po kamieniach, najtrudniej jest, gdy się mijają! Muszą się wzajemnie przytrzymać, aby nie wpaść do morza, bo tam czyhają rekiny.
17. Pojedynki.
- Okazało się, że na wyspie jest rozbitek Marek. Niestety, to wyspa korsarzy! Są tu skarby! Żeby je zdobyć i ocalić życie, trzeba stoczyć pojedynki!
Pojedynek na szpady - balony: 2 piratów z przeciwnych załóg walczy w ciągu 1 minuty, druga ręka w tyle na plecach. Doping pozostałych piratów. Na zakończenie - okrzyk Marynarz.
18. Zabawa Se kolebamy
- Piraci wygrali pojedynki i zdobyli skarb, ale cóż! Statek zatonął i co teraz? Jak uratować piratów? Jak ocalić Marka?
Piraci siedzą w kole, trzymają się pod ręce. Kołyszą się zgodnie ze słowami wiersza, po każdym wersie nauczyciela, powtarzają dwa razy:
Na prawo, lewo se kolebamy.
Z przodu do tyłu se kolebamy.
Z góry do dołu se kolebamy.
Na krzywym kole se kolebamy.
19. Zabawa modelami.
- Gdy piraci siedzieli tak zmartwieni, nagle cud! Oto na horyzoncie pojawiła się cała flotylla statków!
Każdy pirat dostaje model z gazety i dowolnie się nim bawi.
20. Zabawa integracyjna
- Piraci zdobyli skarb, uratowali rozbitka Marka, przeżyli tyle przygód! Teraz prawią sobie pirackie komplementy, jacy są odważni, jak się lubią, dlaczego się podziwiają. Sami wiecie, co i komu powiedzieć na ucho.
21. Zabawa Morze
- Czas kończyć naszą wyprawę i wracać do domu i szkoły.
Załoga 1 i 2 to morze: Morze szumi i kołysze się.
Załoga 3 i 4 to syreny portowe: Syreny buczą, podskakuja i okręcaja się. Zmiana.
22. Szanta Bum cyk cyk
23. Wymiana wrażeń
- Siadamy w kole. Co opowiada muszla o naszej wyprawie? Posłuchajcie i opowiedzcie!
Po powrocie do sali lekcyjnej:
• losowanie skarbu z worka
• lody dla ochłody
• malowanki związane tematycznie z zabawą
2.Scenariusz zajęć w. f. z zastosowaniem nietypowego przyboru - gazety
Klasa I
Podstawa programowa
Uczeń kończący klasę I:
• uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami
• potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość,
• współpracuje z innymi w zabawie.
Treści stymulujące inteligencję kinestetyczną:
• rzuty: oburącz, jedną ręką, na odległość,
• zabawy rzutne z użyciem gazet
• ruchowa ekspresja i poczucie rytmu:
o rytmiczny marsz z akcentowaniem ruchów rąk i nóg
• spostrzegawczość, orientacja i szybka reakcja: szybka reakcja na sygnał wzrokowy lub słuchowy
• edukacja zdrowotna i bezpieczeństwo: zasady współdziałania w grupie.
Bibliografia:
1. GustiReichel, Reinhold Rabenstein, Michael ThanhofferGrupa i ruch. Metody relaksacyjne - Taniec twórczy. Sport zespołowy - Gry i zabawy inegrujące.
2. Kazimiera Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu
Przebieg zajęć:
1. Zbiórka, powitanie, podanie tematu zajęć.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa:
• rozsypka, marsz w dowolnym kierunku, bieg, podskoki - postawa na sygnał,
• szybki marsz na ograniczonym polu z bezpiecznym wymijaniem; na sygnał - (1) witanie się ze sobą, (2) mówienie do ucha miłych słów,
• zabawa Znajdź sobie parę.
3. Ćwiczenia z gazetą (rozsypka):
• W parach, rozkrok tyłem do siebie
- wymiana złożonej gazety nad głowami i między nogami,
- skręty ciała, wymiana z lewej i prawej strony tułowia.
• Jedno dziecko w klęku trzyma w rozłożonych rękach gazety; drugie - przekracza przeszkody.
• Leżenie przodem, twarzami do siebie, gazety prostopadle między dziećmi. Chwyt gazet oburącz na szerokość barków, łokcie proste. Uniesienie gazet w górę z lekkim skłonem w tył i powrót do leżenia.
• Skłony w przód: jedno dziecko w siadzie klęcznym trzyma gazety w obu rękach, drugie ustawione równolegle do gazet wykonuje skłon w przód tak, aby dotknąć podłogi między gazetami.
• Dzieci twarzami do siebie stają na jednej nodze i kładą gazetę na zgiętym kolanie, ręce w bok. Kto dłużej utrzyma gazetę na kolanie?
• Gazeta na podłodze, przeskoki w przód i tył przez gazetę , w lewo, prawo, próby obrotu w czasie skoku.
• Siad prosty podparty, gazeta wzdłuż nogi, przeniesienie nóg z jednej strony gazety na drugą. Nogi proste w kolanach.
• Leżenie tyłem, przesuwanie gazety pod uniesionymi biodrami.
• Rozkrok. Wycieranie się ręcznikiem - dzieci jedną ręką trzymają złożoną gazetę nad barkiem, drugą - za plecami.
4. Teatr z gazet - gazety rozłożone na podłodze, podajemy różne impulsy:
• Naśladowanie ruchu gazety spadającej znad głowy.
• Gazeta jako ochrona przed deszczem, wrogiem.
• Gazeta jako szpada, pojedynek z niewidzialnym wrogiem.
• Gazeta jako wywieszona flaga, żagiel na płynącej łódce, welon ślubny, ciężki worek.
• Gazeta złożona pod jedną stopą. Podajemy temperaturę: + ruch do przodu, - ruch do tyłu, 0 stopni - bezruch. Dzieci robią tyle kroków, ile jest stopni (np. +5 stopni: 5 kroków do przodu).
• Gazeta jako piłka. Dzieci mocno ugniatają gazetę w formie kuli.
- rzuty i chwyty piłki w miejscu, w marszu, biegu, siadzie,
- rzuty i chwyty z dodatkowym zadaniem: przed chwytem klasnąć, dotknąć podłogi, zrobić obrót, podskoczyć i złapać wysoko, zrobić młynka,
- próby odbijania piłki wnętrzem dłoni, grzbietem dłoni, łokciem, stopą,
- ustawienie dzieci na jednej linii i rzuty na odległość,
- przesuwanie piłki po podłodze dmuchając, palcami dłoni, piętami,
- skoki z piłką umieszczoną między kolanami,
- piłka nożna: bieg po sali z kopaniem piłki.
• Burza mózgów: koło, dzieci same wymyślają zabawy z gazetą.
• Znajdź parę, ustawienie w dwóch rzędach: dzieci biegną do mety, na której jest worek i wkładają tam swoją piłkę z gazety.
6. Ćwiczenia kończące i wyciszające:
• Swobodny marsz z głębokim wdechem i wydechem,
• Leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach, klaskanie kolanami.
• Siad skrzyżny, zabawa Podium. Chętne dzieci stają np. na ławeczce i mówią, co im się udało w czasie w.f., z czego są dumne, co im się podobało.
• Nauczyciel ocenia aktywność, dyscyplinę i inwencję twórczą dzieci. Pożegnanie.