pieczęć szkoły / placówki
SPRAWOZDANIE Z PODJĘTYCH DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU
„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
W ROKU SZKOLNYM 2013/14
NAZWA SZKOŁY/ PLACÓWKI: Szkoła Podstawowa nr 89 w Krakowie
ADRES SZKOŁY / PLACÓWKI: 31-624- Kraków; os. Piastów 34a
TELEFON: 12 648 10 58
E MAIL: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
DYREKTOR: Grażyna Janawa
KORDYNATOR SZKOLNY: Alicja Klimek
L.P |
NAZWA DZIAŁANIA |
KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA / OPIS DZIAŁANIA (CELE) |
OSOBY ZAANGAŻOWANE |
PRZEBIEG DZIAŁANIA |
EWALUACJA DZIAŁANIA |
UWAGI, WNIOSKI |
1. |
Promowanie zaleceń europejskiego kodeksu walki z rakiem. |
Realizacja następujących programów: Owoce w szkole; Mleko w szkole; Mam kota na punkcie mleka; Nie pal przy mnie proszę, Czyste powietrze wokół nas; Zasady racjonalnego, zrównoważonego żywienia -Prezentacja projektu Mam haka na punkcie raka przez uczennice liceum dla klas 6. |
Uczniowie klas 0-6. |
Przypomnienie zaleceń kodeksu walki z rakiem, sposoby walki z rakiem na apelu; Pogadanki dla rodziców o konieczności działań profilaktycznych; |
Ankiety dla rodziców; dokumentacja przebiegu nauczania. |
Za dużo dzieci spożywa mleko słodkie. Zabiegani rodzice i nauczyciele nie zawsze mają czas na dbanie o swoje zdrowie, dlatego należy im o tym przypominać. W przyszłym roku planujemy kolejne działania. |
2. |
Prowadzenie forum zdrowia |
Na stronie internetowej szkoły umieszczane są prozdrowotne artykuły. |
Cała społeczność szkoły. |
Artykuły dostępne są na stronie internetowej szkoły dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Wykorzystywane są przez nauczycieli na zebraniach z rodzicami. Tematy artykułów: Wady postawy i odpowiednio dobrany tornister; Co powinien jeść uczeń? ,Zdrowe żywienie, zdrowe pokolenie, Choroby wektorowe; Nie samą nauką uczeń żyje czyli jak bezpiecznie wypoczywać |
Wywiady z nauczycielami i rodzicami, uczniami. |
Działania należy kontynuować. |
3. |
Udział w projekcie BOŚ - Czas na zdrowie |
Wystrzałowe śniadanka czyli pożegnanie z bułeczką- promocja II śniadania |
Klasy 0-6 |
Prezentacja multimedialna zasad zdrowego żywienia z wykorzystaniem piramidy pokarmowej. Pokaz II śniadania. |
Zagadki na temat prezentacji z nagrodami owocowymi. |
Uczniowie za mało jedzą warzyw i owoców. Prezentacja cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem. Działania należy kontynuować |
4. |
Dni Zdrowia |
W dniach od 26 maja do 30 maja 2014r- promowanie zdrowego stylu życia. Każdy dzień związany z innym programem prozdrowotnym. Celem dni było kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych. |
Wszyscy uczniowie i nauczyciele naszej szkoły. |
* 26 maja - Czyste Powietrze Wokół Nas - Chroń Się Przed Nadmiernym Promieniowaniem Słonecznym; Uczniowie chodzili w czapeczkach, w okularach przeciwsłonecznych, popijali wodę mineralną, *27 maja- Ruch To Życie -Dzień z aktywnością ruchową i lekkim tornistrem;* 28 maja - Nie Pal Przy Mnie Proszę - Zielone Jabłko – Daj Się Skusić; Jedliśmy w tym dniu jabłka lub nosiliśmy biżuterię w kształcie jabłek (kolczyki, korale, broszki itd.), w domu uczniowie mieli porozmawiać z rodziną o szkodliwości biernego palenia.*29 maja - 5 Razy Dziennie Owoce i Warzywa-Bananowe turboładowanie Lub bananowe love. W tym dniu jedliśmy banany lub nosiliśmy biżuterie lub inne gadżety w kształcie banana, *30 maja - Hasło Dnia: W Zgodzie Z Piramidą Pokarmową - Wystrzałowa Piątkowa Dieta Truskawkowa. Jedliśmy truskawki lub malowaliśmy twarze, dłonie w truskawki. |
Dokumentacja przebiegu nauczania – wpisy do dzienników. Zdjęcia umieszczone na stronie internetowej. |
Odbyła się czwarta edycja dni zdrowia, każda jest inna. Zabawa była super! W przyszłym roku będzie jeszcze lepsza. |
5. |
Festyn Zdrowia – Kolorowo znaczy zdrowo |
Festyn zdrowia miał na celu promocję zdrowego stylu życia. Celem festynu było pokazanie jak można spędzić wolny czas. Zamiast siedzieć przed telewizorem dzieci dorośli uczestniczyli w zawodach sportowych. Przygotowywali zdrowe kolorowe posiłki, zapoznali się ze znaczeniem kolorów warzyw i owoców i ich wpływem na zdrowie. |
Cała społeczność szkoły i okoliczni mieszkańcy . |
*31 maja – sobota- Festyn „Czas Na Zdrowie” W ramach projektu edukacyjnego Fundacji Banku Ochrony Środowiska „Aktywnie Po Zdrowie”. W programie była: część sportową; zdrowy poczęstunek przygotowany na poziomach klas; prezentacja programów prozdrowotnych na estradzie, prezentacja filmów „Śmietnik w mojej głowie” |
Zapisy w dziennikach zajęć pozalekcyjnych. Zdjęcia na stronie internetowej. |
Liczba osób zaangażowanych w festyn i liczba gości przerosła nasze oczekiwania. |
5 |
Aktywne przerwy |
Nauczyciele wychowania fizycznego zorganizowali tańczące przerwy przy muzyce. |
Klasy 1-6 oraz chętni nauczyciel |
Nauczyciele wychowania fizycznego przy udziale grupy dziewcząt z klasy 5a prowadzili ćwiczenia przy muzyce. Ćwiczenia trwały 4 razy po 15 minut w tygodniu. |
Wywiady z dziećmi, zdjęcia na stronie internetowej szkoły. |
Przerwy cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem. |
6 |
Wspólne śniadania |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej zorganizowali na przerwach wspólne śniadania dla uczniów klas 1-3. Nauczyciele przyrody zorganizowali wspólne śniadania dla uczniów klas 4-6. |
Uczniowie klas 1-6 oraz chętni nauczyciele |
Nauczyciele przyrody i edukacji wczesnoszkolnej zorganizowali pokazowe śniadania. Codziennie w wyznaczonych godzinach w pracowniach w warunkach higienicznych można było spożyć zdrowe śniadanie przyniesione przez uczniów z domu. |
Zdjęcia na stronie internetowej. Rozmowy z dziećmi. |
Przerwy śniadaniowe cieszyły się dużym zainteresowaniem i będą kontynuowane w następnych latach. |
7 |
Poprawa warunków fizycznych w szkole |
Remont sal lekcyjnych edukacji wczesnoszkolnej. |
Remont został wykonany ze środków własnych oraz przy pomocy zaangażowanych rodziców. |
Przystosowanie sal do realizacji nowej podstawy programowej. Wydzielenie w salach części rekreacyjnej. |
Sprawozdanie z pracy szkoły na rok 2013/14. |
Remonty sal i doposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne będzie kontynuowane. |
8. |
Dokonanie ewaluacji w celu odnowienia certyfikatu szkoły promującej zdrowie. |
Dokonano ewaluacji standardu czwartego i piątego szkoły promującej zdrowie. |
Zespół promujący zdrowie , wychowawcy klas. |
Przeprowadzono ankiety wśród uczniów, rodziców oraz pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych szkoły oraz niepedagogicznych, badanie klimatu społecznego w klasie 3 za pomocą rysunków i wypracowań „Jak mi się żyje w mojej klasie" w klasach 3 i 5. |
Ewaluacje zostaną przesłano do Wojewódzkiego Koordynatora Szkół Promujących Zdrowie. |
Wnioski zostaną przesłane do Wojewódzkiego Koordynatora Szkół Promujących Zdrowie. |
Szkolny koordynator:
Alicja Klimek
Kraków 16 lipca 2014r.