Szkolny Koordynator: Alicja Klimek
RAPORT SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE ZA ROK 2011/12
I. Działania podjęte w szkole i społeczności szkolnej:
1.Zmiany w środowisku fizycznym szkoły:
-wyposażenie do sal lekcyjnych ( ławeczki ,sprzęt audio video);
-wybudowanie placu zabaw w ramach programu rządowego Radosna Szkoła
- realizowane są programy unijne;
2.W toku lekcji ze wszystkich przedmiotów realizowana była ścieżka prozdrowotna, w ramach lekcji wychowawczych realizowano programy profilaktyczne opracowane przez nauczycieli z naszej szkoły. Dokonano ewaluacji programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły. Realizowane są projekty edukacyjne ,,Trzymaj formę”.
Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że nasza szkoła organizowała liczne zajęcia sportowe. Prowadzono liczne koła zainteresowań, w których uczestniczyło 450 uczniów.
3.Działania podejmowane :
a. dla uczniów:
- Dla uczniów zorganizowano i przeprowadzono:
- warsztaty dla uczniów wszystkich klas
- spotkania przedstawiciela Straży Miejskiej z uczniami klas VI na temat ,,Prawo i my”
- udział uczniów klas III zorganizowano konkurs "Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”
- Zapewnienie dzieciom możliwości spożycia posiłku w szkole – 210 uczniów korzystało z obiadów, w tym 40 dzieci bezpłatnie.
- Od października do czerwca dzieci miały możliwość spożywania bezpłatnie mleka białego lub zakup taniego smakowego mleka, z tej formy korzystało ok. 250 uczniów miesięcznie.
- Wszyscy uczniowie klas 1-3 uczestniczyli w programie Owoce, dzięki któremu spożywali codziennie owoce i warzywa,
- Stwarzano możliwość większej aktywności ruchowej poprzez organizacje pozalekcyjnych zajęć ruchowych. Po południu lub w czasie wolnym od nauki uczniowie uczestniczyli w wielu zawodach sportowych w mini koszykówce, mini siatkówce i mini piłce nożnej
Zorganizowano olimpiadę sportową dla klas 0-3 oraz dzień sportu dla klas 4-6.
- Zapewnienie profilaktycznej opieki zdrowotnej:
- Stała opieka pielęgniarki szkolnej w zakresie pomocy przedmedycznej, badań profilaktycznych i szczepień ochronnych.
- Przegląd, lakowanie i fluoryzacja zębów.
- Zapewnienie pomocy uczniom z trudnościami w nauce poprzez: organizacje i prowadzenie zajęć wyrównawczych, indywidualnej pomocy w nauce uczniom z rodzin dysfunkcyjnych.
- Współpraca ze świetlicą terapeutyczną przy kościele na os. Bohaterów Września ,w wyniku której uczniowie brali udział w spotkaniu opłatkowym w Kurii, uczestniczyli w zajęciach dwudniowych w czasie ferii zimowych.
- Skierowanie 20 uczniów na imprezę noworoczną zorganizowana przez Radę Dzielnicy XV
- Poszerzono ofertę zajęć pozalekcyjnych.
b. dla rodziców
- spotkania rodziców uczniów z przedstawicielami Policji na temat bezpiecznych zachowań dzieci w szkole, w domu, na podwórku i na ulicy
- organizowanie spotkań rodziców uczniów podejrzanych o dyslekcję z psychologiem Poradni Psychologicznej- Pedagogicznej oraz reedukatorem
- zatrudniono psychologa, w celu wspierania w procesie wychowawczym rodziców oraz nauczycieli
c. dla nauczycieli:
5. Formy współpracy z samorządem uczniowskim:
a. Organizacja czasu wolnego: organizacja dyskotek szkolnych wspólnie z kołem PCK .
b. Organizacja uroczystości szkolnych.
c. Organizacja akcji "Góra grosza” .
d. Zorganizowano zbiórkę karmy dla schroniska dla bezdomnych zwierząt.
6. Monitorowanie samopoczucia różnych grup społeczności szkolnych:
W roku szkolnym 2011/12 dokonano oceny postaw uczniów wobec szkoły. W tym celu przeprowadzono ankietę, która miała na celu ocenę stopnia zadowolenia z prowadzonych na terenie szkoły zajęć.
Większość uczniów przejawia pozytywny stosunek do naszej szkoły. Lubią ją i chętnie w niej przebywają. Uczniowie oceniają poziom wymagań w stosunkach do ich możliwości jako odpowiedni, a sposób oceniania jako sprawiedliwy. Metody pracy na lekcjach jako ciekawe i urozmaicone. Uczniowie wiedzą do kogo się zwrócić w razie niebezpieczeństwa . Kiedy mają trudności w nauce mogą liczyć na pomoc nauczycieli. Nadal duże zastrzeżenia budzą relacje między uczniami i sposoby rozwiązywania konfliktów ( pomimo licznych szkoleń i spotkań).
Uczniowie oceniają, że szkoła uczy wrażliwości na nieszczęścia i inne trudności życiowe. Chętnie uczestniczą w pomocy kolegom oraz mieszkańcom osiedla. Pozytywnie oceniają prowadzone przez nauczycieli naszej szkoły zajęcia pozalekcyjne.
Dokonano także oceny samopoczucia i zdrowia pracowników szkoły. Pracownicy szkoły dbają o swoje zdrowie, uczestniczą w badaniach profilaktycznych. Dzięki wykonanym badaniom kilka osób podjęło leczenie.
Pracownicy szkoły są zadowoleni ze swojej pracy i aktywnie uczestniczą w działaniach szkoły na rzecz społeczności szkolne np. przy organizacji dnia otwartego czy dniu sportu.
7.Współpraca z higienistką szkolną:
Pani Tacjana Tytko w miarę możliwości uczestniczy w pracach zespołu. Zapewnia dzieciom opiekę profilaktyczną. Współpracuje z wychowawcami doradzając im w sprawach medycznych.
Dzięki jej obecności i fachowej pomocy w różnych sytuacjach cała społeczność szkolna czuje się bezpiecznie. Dzieci chętnie korzystają z jej pomocy.
Prowadzi systematycznie fluoryzację zębów w klasach od I do VI.
Pani higienistka cieszy się poważaniem społeczności szkolnej, jest odpowiedzialna, cierpliwa i życzliwa.
W naszej szkole jest czynny gabinet stomatologiczny. Lekarz dokonuje przeglądu uzębienia
uczniów oraz leczy ubytki w zębach.
II. Działania podjęte dla rodziców i we współpracy z rodzicami:
1. Zorganizowano spotkania rodziców z policją na temat bezpiecznych zachowań dzieci w szkole, w domu, na podwórku i na ulicy.
2.Organizowano pomoc dla rodzin znajdujących się w trudnych warunkach materialnych:
- bezpłatne obiady
- pomoc przy zakupie wyprawki szkolnej, podręczników, mundurków
- zwolnienia z opłat za Radę Rodziców
-zbiórka odzieży i paczek żywnościowych, oraz rozdział dla rodzin potrzebujących
4.Organizowano spotkania okolicznościowe dla rodziców połączone z programem artystycznym.
5.Rodzice uczestniczą w życiu naszej szkoły:
- rodzice zainicjowali powstanie Społecznego Koła przy Stowarzyszeniu Pomocy Szkole Małopolska
- wykonali szereg prac użytkowych na rzecz szkoły np. uczestniczyli w remontach wejścia szkoły oraz sal lekcyjnych
- uczestniczą w akcjach charytatywnych prowadzonych na terenie naszej szkoły
-pracują w Radzie Rodziców
- uczestniczą w imprezach szkolnych pomagając w ich organizacji lub jako widz
6.Pomagano rodzicom w diagnozowaniu stanu zdrowia ich dzieci:
- zorganizowano badanie wad postawy ;
- zajęcia korekcyjne dla klas1 oraz dla klas 5
III. Działania dla społeczności lokalnej i we współpracy z tą społecznością.
1.W celu integracji społeczności lokalnej przygotowano Dzień Otwarty Szkoły. W przygotowania zaangażowano Radę Rodziców, rodziców dzieci z klas I-VI, Radę Dzielnicy XVi Straż Miejską. W przygotowaniach uczestniczyli pracownicy szkoły: nauczyciele i pracownicy obsługi.
Dzień Otwarty odbył się 16 lutego 2012 roku.
2. Systematyczna współpraca z Przedszkolami nr 152 i 187,
IV. Współdziałanie z innymi szkołami:
Zorganizowano konkurs w ramach kodeksu walki z rakiem . Szkoła zdobyła wyróżnienie wśród szkól promujących zdrowie.
Od 25 maja do 1 czerwca 2012 zorganizowano wspólnie z przedszkolem akcje promocyjną krwiodawstwa. W ramach kontynuacji działań kodeksu walki z rakiem zorganizowano Europejski Tydzień Walki z Rakiem. Były to w naszej szkole Dni Zdrowia.
Realizacja ścieżki prozdrowotnej na lekcjach z różnych przedmiotów.
Na zajęciach realizowano ścieżkę prozdrowotną.
Były to treści związane z:
-higieną ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku
-bezpieczeństwem na drodze, podczas gier i zabaw ruchowych
-pierwszą pomocą w nagłych wypadkach
- urozmaiceniem i regularnością posiłków, estetyką ich spożywania, zabezpieczeniem żywności przed zanieczyszczeniem i zepsuciem
- zabawami ruchowymi; rekreacją, organizacją odrabiania lekcji i czasu wolnego
- prawidłową postawą ciała
- rozpoznawaniem własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad kształtujących właściwy stosunek do własnych pozytywnych i negatywnych emocji, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, umiejętność szukania pomocy
- zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu
- podstawowymi zasadami i regułami obowiązującymi w relacjach międzyludzkich
- potrzeby i problemy kolegów niepełnosprawnych, osób chorych i starszych
- poznanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymi, niewybuchami i niewypałami
- ochrona przed zagrożeniami naturalnymi i cywilizacyjnymi
- przyczyny i skutki używania środków psychoaktywnych i nadużywania leków oraz innych nałogów
Zagadnienia były realizowane na lekcjach wychowawczych, przyrody ,języka polskiego, matematyki, historii, techniki, sztuki, wychowania fizycznego metodami aktywnymi. Niektóre tematy były realizowane w terenie lub w czasie wyjazdów śródrocznych.
Profilaktyka wad postawy.
Nasza szkoła uczestniczy w programie profilaktycznym wad postawy.
Celem tych badań jest profilaktyczna, przedlekarska diagnostyka wad postawy, wczesne wykrycie i ukierunkowanie leczenia dzieci z wadami postawy.
Komputerowe badania wykonywane corocznie pozwalają zweryfikować skuteczność leczenia i prowadzonej terapii.
W związku z dużym zagrożeniem wadami postawy dzieci należy podejmować działania profilaktyczne.
W bieżącym roku szkolnym dokonano zważenia tornistrów klas I –VI.
Zauważono, że dzieci noszą na plecach duże ciężary. Są to podręczniki, zeszyty, przybory szkolne, drugie śniadanie. Często noszą książki pomocnicze do różnych przedmiotów. Noszą też zabawki, segregatory. Rekordziści noszą na plecach po 7 kg, przyjmując niezdrową pozycję ciała.
Co robimy, aby im pomóc?
Uczniowie klas młodszych objęci są gimnastyką korekcyjną – 2 razy w tygodniu po 45 minut w grupach 10 –13 osobowych pod kierunkiem nauczyciela wychowania fizycznego ze specjalnością gimnastyki korekcyjnej.
Co można jeszcze zrobić?
Należy szkolić nauczycieli, aby zwracali uwagę dzieciom, że przyjmują nieprawidłową postawę w trakcie codziennych zajęć.
Należy szkolić rodziców, aby wiedzieli jak pomóc swoim dzieciom.
Należy uświadamiać uczniów o konieczności dbania o swoje zdrowie, poprzez przyjmowanie właściwych pozycji ciała oraz o rozsądne pakowanie plecaków
(Nie należy zabierać niepotrzebnych rzeczy).
Należy corocznie powtarzać badanie postawy uczniów.