Artykuły

Rok Szkoły w Ruchu - obszar 1

ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE


OBSZAR 1: WYCHOWANIE FIZYCZNE- ZAJĘCIA EDUKACYJNE ORGANIZOWANE W RAMACH REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ, KTÓRE DOWODZĄ ŻE ZAJĘCIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SĄ CIEKAWE I ATRAKCYJNE.


Zajęcia wychowania fizycznego odbywają się w naszej szkole w doskonałych warunkach. Szkoła wyposażona jest w dużą i małą salę gimnastyczną, sale do ćwiczeń z gimnastyki korekcyjnej. Posiadamy także sale do tańca towarzyskiego wyposażoną w lustra. W pogodne dni nasi uczniowie ćwiczą na wielofunkcyjnym boisku szkolnym lub w terenie. Korzystamy także z innych obiektów do organizacji zajęć wychowania fizycznego mianowicie lodowiska i pływalni międzyszkolnej. Baza sportowa szkoły daje wiele możliwości uatrakcyjnienia zajęć sportowych. Zajęcia ruchowe są prowadzone przez specjalistów od I etapu edukacyjnego.Przykładem jak można ciekawie prowadzić zajęcia jest lekcja zatytułowana,, Morska Wyprawa”oraz zajęcia wf z zastosowaniem nietypowego przyboru – gazety. Poniżej przedstawiam scenariusze tych zajęć oraz zdjęcia.  


1.Scenariusz zabawy fabularyzowanej Morska wyprawa
opracowała: Jolanta Kozłowska
Uczestnicy zabawy: Uczniowie z klasy I oraz 4 uczniów z kl.IV
Podstawa programowa
Uczeń kończący klasę I
• uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami
• potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, wykonywać ćwiczenia równoważne
• współpracuje z innymi w zabawie

Treści zabawy stymulujące inteligencję kinestetyczną
• rzuty: oburącz, jedną ręką, na odległość, do nieruchomego i ruchomego celu
• zabawy rzutne z użyciem różnych przyborów
• ruchowa ekspresja i poczucie rytmu:
o wykonywanie ruchów w rytmie muzyki
o rytmiczny marsz z akcentowaniem ruchów rąk i nóg
o ilustrowanie ruchem rytmu piosenek i melodii
o zabawy rytmiczno-taneczne
• zwinność i zręczność: przejście równoważne po różnych przyrządach
• spostrzegawczość, orientacja i szybka reakcja: szybka reakcja na sygnał wzrokowy lub słuchowy
• edukacja zdrowotna i bezpieczeństwo: zasady współdziałania w grupie

Rekwizyty
• gazety
• długie balony
• list rozbitka + butelka
• miecz do pasowania
• pirackie chorągiewki
• 4 komplety kredek
• coś - jakiś nieokreślony przedmiot, którego dzieci nie znają
• duża muszla morska
• kartki z rysunkiem konturowym bandery
• magnetofon + nagranie pląsów Bum cyk cyk oraz Marynarz - zuch
• 4 słupki + po 3 kółka na załogę
• piłka
• duże worki na śmieci
• woda mineralna dla dzieci
• przybór sportowy: kamienie
• dla każdego ucznia model statku z gazety
• po zabawie ruchowej: malowanki zw. z morzem, worek skarbów (gadżety do losowania przez dzieci), lody

Bibliografia
1. Marta Bogdanowicz, Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Zabawy relacyjno-relaksacyjne.
2. Lucyna Bzowska, Renata Kownacka, Uczymy się bawiąc. Propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I -III
3. GustiReichel, Reinhold Rabenstein, Michael ThanhofferGrupa i ruch. Metody relaksacyjne - Taniec twórczy. Sport zespołowy - Gry i zabawy inegrujące.
4. Poradnik metodycznyOdkrywam siebie i świat. Klasa I. Wyd. MAC


Przebieg zabawy:
1. Nauczyciel:
- Witam wszystkich, którzy lubią się bawić!
- Witam tych, którzy chcą przeżyć przygodę!
- Witam wszystkich, którzy marzą o dalekich podróżach!
- Mam nadzieję, że marudy, ponuracy, jęczydusze, beksy i skarżypyty zostały w domu?
- Fajne i odważne dziewczyny są? Dzielni i wytrwali chłopcy obecni?
- W naszej przygodzie uczestniczą też starsi uczniowie. To weterani, swoją wyprawę mieli 3 lata temu i dziś pomogą wam w podróży.
- Znalazłam na brzegu morza list w butelce... Co tu napisane? ojej, słona woda rozmyła niektóre litery! Słuchajcie uważnie, żeby dopowiedzieć brakujące części listu!
(Po przeczytaniu listu)
- Ruszamy na ratunek? Żeby nabrać odwagi, nasz okrzyk:
Marynarz! (odzew) Dzielny!
Marynarz! Chwat!
Marynarz! Zwiedza cały świat!
2. Zabawa integrująca
- Wyruszamy w niebezpieczną, daleką wyprawę. Przywitajcie się ze sobą!
Dzieci witają się, biegając swobodnie po sali i zmieniając po 2 wersach partnerów:
Cześć!podanie dłoni
Hej! przybicie "5"
Cześć!podanie dłoni
Okej!przybicie "5"
3. Pasowanie na marynarza
- Teraz z uczniów musicie stać się marynarzami - piratami! Czas na pasowanie! Ustawienie w kole. Pierwsze dziecko z koła pasuje na marynarza inne dziecko, np.: Pasuję cię na pirata, Zuziu!i zajmuje jego miejsce. Żeby uniknąć powtórzeń, pasowany pirat trzyma skrzyżowane ręce na piersiach.

4.Zabawa integrująca
- Jesteście już piracką załogą. Piraci wzajemnie rozpoznają się w zabawie w parach:
To ja! wskazanie na siebie
To ty! wskazanie na partnera
To jesteśmy my! haczyk i obrót w parze, zmiana partnera
5. Zabawa Na statku
- Stoimy na pokładzie w kole i trzymamy ręce w koszyczek. Za chwilę wyruszamy w rejs!
Na pokład! krok do środka koła z okrzykiem HOP!
Za burtę! krok do tyłu i okrzyk HOP!
Cała naprzód! Pochylenie do przodu z okrzykiem AAAA!
Cała wstecz! przechylenie do tyłu z okrzykiem AAAA!
Fale w prawo! wychylenie w prawo z okrzykiem CHLUP!
Fale w lewo! wychylenie w lewo z okrzykiem CHLUP!
Odpływamy! podskoki w miejscu i okrzyk BUUU!
6. Zabawa rytmiczna
- Na statku rządzą bosmani (starsi koledzy), którzy dotknięciem pirackiej chorągiewki zaproszą kolejnych piratów do załóg. Wtedy łapiecie się za ręce, wężykiem poruszacie po pokładzie i mówicie rymowankę:
Statek piratów szybko mknie,
żegnamy miasta oraz wsie,
na morską wyprawę wyruszamy,
przygodę z radością powitamy!
Plum! plum! pluuuum!
Wężyki rytmicznie wygłaszają rymowankę. Poruszają i mówią się coraz szybciej.
7. Podział na 4 załogi
Wykonanie bandery. Prezentacja prac, krótki opis bandery. Okrzyk: Marynarz! Nagradzamy się oklaskami.

8. Śpiew szanty Zuch - marynarz
9. Rzuty do celu
- W wyprawie mogą nam przeszkodzić morskie potwory! Teraz sprawdzimy, czy uda się komuś złapać jakiegoś potwora na arkan! Rzuty kółkiem na słupek w załogach. Przeliczanie punktów. Okrzyk Hip hip hura! dla zwycięskiej załogi.
10. Zabawa rytmiczna
Załogi ustawione w węże. Na początku bosman trzyma marynarski gadżet. Załoga porusza się zgodnie z rymowanką:
Cała załoga robi hop!
Głowa w prawo,w prawo krok.
Do przodu szybkie kroki trzy,
Idę na koniec, prowadzisz ty!
1-szy podaje gadżet drugiemu i przechodzi na koniec. Powtórzenie, tyle razy, ile dzieci w wężu.
11. Zabawa Co to jest?
Załogi siedzą w kole. Piraci po kolei podają sobie coś i mówią, co to może być i do czego służy - ma to pomóc rozbitkowi lub przydać się w rejsie.
12. Bitwa
- Na wyprawie tysiąc zdarzeń: sztormy, bitwy, abordaże! Zaatakował nas korsarski statek! Musimy się bronić! W ciągu 2 minut załogi robią kule armatnie z gazet i gromadzą je na swoim pokładzie.
Walka (rzuty) 2 zespołów przy dopingu pozostałych załóg. Zmiana.Sprzątnięcie kul do worków.
13. Zabawa Bomba
- Załogi ustawiają się w kole. Na pokład spadła bomba! Tylko wtedy nie wybuchnie, jeśli uda się utrzymać ją w powietrzu! Rzucamy do wybranego pirata bombę (trzeba powiedzieć imię) i łapiemy, bo jeśli bomba spadnie na pokład, my musimy krzyknąć: BOMBA! i też położyć się na ziemi.

14. Toniemy!
- Bomba uszkodziła burtę statku. Toniemy! Ale jesteśmy zgraną załogą i toniemy w sposób zorganizowany, wspólny! Każda załoga wymyśla, w jaki sposób tonie: to musi być taki sam ruch, takie same gesty i okrzyki!
Kolejne prezentacje. Okrzyk Marynarz! Oklaski dla wszystkich załóg.
15. Masaż Rybki.
Dobór w pary. Nauczyciel prezentuje masaż:
Raz rybki w morzu brały ślub linie faliste na plecach
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup! stukanie palcami
Wtem wielki wieloryb wpadł lekkie szczypanie
i całe towarzystwo zjadł! objęcie dziecka
16. Przejście równoważne.
- Pojawiła się szansa na ratunek! Jeśli uda się wam przeprawić przez falochron, znajdziemy się na lądzie!
Załogi ustawione na przeciwko siebie w rzędach. Piraci równocześnie przechodzą po kamieniach, najtrudniej jest, gdy się mijają! Muszą się wzajemnie przytrzymać, aby nie wpaść do morza, bo tam czyhają rekiny.
17. Pojedynki.
- Okazało się, że na wyspie jest rozbitek Marek. Niestety, to wyspa korsarzy! Są tu skarby! Żeby je zdobyć i ocalić życie, trzeba stoczyć pojedynki!
Pojedynek na szpady - balony: 2 piratów z przeciwnych załóg walczy w ciągu 1 minuty, druga ręka w tyle na plecach. Doping pozostałych piratów. Na zakończenie - okrzyk Marynarz.
18. Zabawa Se kolebamy
- Piraci wygrali pojedynki i zdobyli skarb, ale cóż! Statek zatonął i co teraz? Jak uratować piratów? Jak ocalić Marka?
Piraci siedzą w kole, trzymają się pod ręce. Kołyszą się zgodnie ze słowami wiersza, po każdym wersie nauczyciela, powtarzają dwa razy:
Na prawo, lewo se kolebamy.
Z przodu do tyłu se kolebamy.
Z góry do dołu se kolebamy.
Na krzywym kole se kolebamy.
19. Zabawa modelami.
- Gdy piraci siedzieli tak zmartwieni, nagle cud! Oto na horyzoncie pojawiła się cała flotylla statków!
Każdy pirat dostaje model z gazety i dowolnie się nim bawi.
20. Zabawa integracyjna
- Piraci zdobyli skarb, uratowali rozbitka Marka, przeżyli tyle przygód! Teraz prawią sobie pirackie komplementy, jacy są odważni, jak się lubią, dlaczego się podziwiają. Sami wiecie, co i komu powiedzieć na ucho.
21. Zabawa Morze
- Czas kończyć naszą wyprawę i wracać do domu i szkoły.
Załoga 1 i 2 to morze: Morze szumi i kołysze się.
Załoga 3 i 4 to syreny portowe: Syreny buczą, podskakuja i okręcaja się. Zmiana.
22. Szanta Bum cyk cyk
23. Wymiana wrażeń
- Siadamy w kole. Co opowiada muszla o naszej wyprawie? Posłuchajcie i opowiedzcie!
Po powrocie do sali lekcyjnej:
• losowanie skarbu z worka
• lody dla ochłody
• malowanki związane tematycznie z zabawą


2.Scenariusz zajęć w. f. z zastosowaniem nietypowego przyboru - gazety
Klasa I
Podstawa programowa
Uczeń kończący klasę I:
• uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami
• potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość,
• współpracuje z innymi w zabawie.

Treści stymulujące inteligencję kinestetyczną:
• rzuty: oburącz, jedną ręką, na odległość,
• zabawy rzutne z użyciem gazet
• ruchowa ekspresja i poczucie rytmu:
o rytmiczny marsz z akcentowaniem ruchów rąk i nóg
• spostrzegawczość, orientacja i szybka reakcja: szybka reakcja na sygnał wzrokowy lub słuchowy
• edukacja zdrowotna i bezpieczeństwo: zasady współdziałania w grupie.

Bibliografia:
1. GustiReichel, Reinhold Rabenstein, Michael ThanhofferGrupa i ruch. Metody relaksacyjne - Taniec twórczy. Sport zespołowy - Gry i zabawy inegrujące.
2. Kazimiera Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu
Przebieg zajęć:
1. Zbiórka, powitanie, podanie tematu zajęć.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa:
• rozsypka, marsz w dowolnym kierunku, bieg, podskoki - postawa na sygnał,
• szybki marsz na ograniczonym polu z bezpiecznym wymijaniem; na sygnał - (1) witanie się ze sobą, (2) mówienie do ucha miłych słów,
• zabawa Znajdź sobie parę.

3. Ćwiczenia z gazetą (rozsypka):
• W parach, rozkrok tyłem do siebie
- wymiana złożonej gazety nad głowami i między nogami,
- skręty ciała, wymiana z lewej i prawej strony tułowia.
• Jedno dziecko w klęku trzyma w rozłożonych rękach gazety; drugie - przekracza przeszkody.
• Leżenie przodem, twarzami do siebie, gazety prostopadle między dziećmi. Chwyt gazet oburącz na szerokość barków, łokcie proste. Uniesienie gazet w górę z lekkim skłonem w tył i powrót do leżenia.
• Skłony w przód: jedno dziecko w siadzie klęcznym trzyma gazety w obu rękach, drugie ustawione równolegle do gazet wykonuje skłon w przód tak, aby dotknąć podłogi między gazetami.
• Dzieci twarzami do siebie stają na jednej nodze i kładą gazetę na zgiętym kolanie, ręce w bok. Kto dłużej utrzyma gazetę na kolanie?
• Gazeta na podłodze, przeskoki w przód i tył przez gazetę , w lewo, prawo, próby obrotu w czasie skoku.
• Siad prosty podparty, gazeta wzdłuż nogi, przeniesienie nóg z jednej strony gazety na drugą. Nogi proste w kolanach.
• Leżenie tyłem, przesuwanie gazety pod uniesionymi biodrami.
• Rozkrok. Wycieranie się ręcznikiem - dzieci jedną ręką trzymają złożoną gazetę nad barkiem, drugą - za plecami.
4. Teatr z gazet - gazety rozłożone na podłodze, podajemy różne impulsy:
• Naśladowanie ruchu gazety spadającej znad głowy.
• Gazeta jako ochrona przed deszczem, wrogiem.
• Gazeta jako szpada, pojedynek z niewidzialnym wrogiem.
• Gazeta jako wywieszona flaga, żagiel na płynącej łódce, welon ślubny, ciężki worek.
• Gazeta złożona pod jedną stopą. Podajemy temperaturę: + ruch do przodu, - ruch do tyłu, 0 stopni - bezruch. Dzieci robią tyle kroków, ile jest stopni (np. +5 stopni: 5 kroków do przodu).
• Gazeta jako piłka. Dzieci mocno ugniatają gazetę w formie kuli.
- rzuty i chwyty piłki w miejscu, w marszu, biegu, siadzie,
- rzuty i chwyty z dodatkowym zadaniem: przed chwytem klasnąć, dotknąć podłogi, zrobić obrót, podskoczyć i złapać wysoko, zrobić młynka,
- próby odbijania piłki wnętrzem dłoni, grzbietem dłoni, łokciem, stopą,
- ustawienie dzieci na jednej linii i rzuty na odległość,
- przesuwanie piłki po podłodze dmuchając, palcami dłoni, piętami,
- skoki z piłką umieszczoną między kolanami,
- piłka nożna: bieg po sali z kopaniem piłki.
• Burza mózgów: koło, dzieci same wymyślają zabawy z gazetą.
• Znajdź parę, ustawienie w dwóch rzędach: dzieci biegną do mety, na której jest worek i wkładają tam swoją piłkę z gazety.
6. Ćwiczenia kończące i wyciszające:
• Swobodny marsz z głębokim wdechem i wydechem,
• Leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach, klaskanie kolanami.
• Siad skrzyżny, zabawa Podium. Chętne dzieci stają np. na ławeczce i mówią, co im się udało w czasie w.f., z czego są dumne, co im się podobało.
• Nauczyciel ocenia aktywność, dyscyplinę i inwencję twórczą dzieci. Pożegnanie.

 

obszar2

 

 

obszar1 1

 

obszar1 2

 

obszar2 4

 

Komunikaty

Serdecznie zapraszamy rodziców naszych uczniów na zebrania, które odbędą się 2.01.2019 r.

klasy I - IV godz. 16:30

klasy V - VIII godz. 18:00.


 

 Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 89

os. Piastów 34a
31-624 Kraków

Nr Konta:   Bank PKO  BP  69 1020 2906 0000 1802 0355 6321

slonko

edziennik

edziennik

spzlink2

naszeszkoly

ewidencja

bezpieczne wakacje

kuratorium

portal krakowa

Zintegrowana Policja

logo oke

baner kompetencje na szostke

Uniwersytet Dzieci logo kolor

akademiaprzyszlosci

logo ppp

sieciaki

logoBIP