Trudno uwierzyć, ale nauka to naprawdę ciężka praca. Sprawne funkcjonowanie ucznia w szkole, pod względem intelektualnym i fizycznym, w dużej mierze zależy od właściwego odżywiania.
Niedobory składników odżywczych mogą być powodem kłopotów szkolnych dziecka.
Etap szkolny w rozwoju dzieci to czas zmian, szybkiego dojrzewania fizycznego i umysłowego, a zdrowie a co za tym idzie prawidłowe odżywianie ma olbrzymi wpływ na ten proces.
Procesy zachodzące w organizmie wymagają stałego dostarczania niezbędnych składników pokarmowych. Niedobory w tym zakresie mogą prowadzić do anemii, zmniejszonej odporności i częstych infekcji, osłabienia oraz ogólnie złego stanu zdrowia. Dzieci są wówczas apatyczne i niechętne do nauki. Podstawowym składnikiem, którego obecność warunkuje właściwą pracę mózgu jest glukoza – cukier prosty powstały z trawienia pokarmów zawierających cukry złożone np. skrobie. Nie znaczy to, że dzieci powinny jeść cukier i słodycze!
Aby organizm prawidłowo funkcjonował w diecie dziecka nie może zabraknąć:
a) białek zwierzęcych i roślinnych np. jaja, ryby, drób, mięso, nabiał, rośliny strączkowe;
b) węglowodanów złożonych z dużą ilością błonnika np. kasze, ryż, pieczywo razowe, ziemniaki, warzywa strączkowe, pozostałe warzywa.;
c) tłuszczów (głównie nienasyconych): niewielkie ilości masła tłuszcze roślinne takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany –spożywane na zimno;
Propozycje posiłków dla dzieci:
a) Śniadanie: tradycyjna owsianka z dodatkiem rodzynków i orzechów lub mussli z dodatkiem świeżych owoców. Jako uzupełnienie proponuję porcję białego sera ze szczypiorem , jajko na twardo lub jajecznicę. Pożądanym dodatkiem są warzywa lub sok warzywny.
b) Często bagatelizowanym posiłkiem jest drugie śniadanie. Na ten posiłek często przygotowywane są drożdżówki lub batony. Proponuje kolorowe kanapki z dodatkami liści sałaty, cykorii, papryki, ogórków, rzodkiewki, kiełków, jako dodatek obrana marchewka do chrupania. Do picia najlepsza jest woda lub jednodniowysoczek np. marchewkowy. Dzieci jedzą oczami, uwielbiają kolorowe, estetycznie przygotowane potrawy. Polecam plastikowe wielokrotnego użytku pojemniki, które gwarantują, że przygotowany w domu posiłek będzie wizualnie atrakcyjny dla dziecka. Nawet dorośli niechętnie jedzą zgniecione i rozmoczone warzywami kanapki, a tak wygląda tradycyjnie zapakowana bułka.
c) Najlepszą porą na zjedzenie obiadu jest godzina 13-14. Obiad rozpoczyna się zwykle od zupy przygotowanej z warzyw. Mięso nie jest konieczne w codziennym zestawie obiadowym. Równie odżywcze i smaczne mogą być potrawy z ryb czy warzyw strączkowych. Koniecznym dodatkiem do drugiego dania powinna być solidna porcja surówki (wielowarzywnej).
d) Podwieczorek i kolacja najczęściej zjadane są w domu powinny stanowić uzupełnienie wcześniejszych posiłków. Na podwieczorek mogą być owoce lub warzywa, a na kolację np. ugotowane warzywa na parze (kalafior, brokuły, fasolka szparagowa), omlet z warzyw, jajecznica itd.
Drodzy rodzice i uczniowie zachęcamy do puszczania wodzy fantazji, by jedzenie nie było przygotowane jednostajnie i nudnie. Świat wokół nas jest przecież pełen barw i takie powinno być potrawy. Zapraszam do zabawy w kolorowe, zdrowe i smaczne posiłki.
Alicja Klimek-nauczyciel przyrody
W artykule wykorzystano materiały publikowane przez ORE.