Piramida Pokarmowa i Aktywności Fizycznej - rewolucja w zaleceniach żywieniowych.

Na podstawie najnowszych wyników badań w styczniu 2016rr eksperci Instytutu Żywności i Żywienia opracowali nowe zalecenia żywieniowe, które przedstawiono w postaci Piramidy Pokarmowej i Aktywności Fizycznej. Największą zmianą w nowej piramidzie, względem poprzedniej wersji z 2009 r., jest „awans” warzyw i owoców na najważniejsze, pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia.

Wcześniej w podstawie piramidy znajdowały się produkty zbożowe, które teraz zostały przesunięte na drugie miejsce.Oznacza to, że to właśnie warzyw i owoców powinno być w diecie najwięcej (przynajmniej połowa tego co spożywamy). Warzywa i owoce mają znajdować się w każdym posiłku. Może więc warto zacząć planowanie posiłków od warzyw?

Kolejną ważną zmianą w Piramidzie jest pojawienie się ziół i przypraw. Są one wspaniałym zamiennikiem nadużywanej soli (przeciętny Polak zjada jej 3 razy za dużo w ciągu dnia), która z kolei została wykreślona z Piramidy. Miejsca w Piramidzie nie ma również na cukier i słodycze. Zalecenie jest bardzo proste: unikaj cukru i słodyczy. Zamiast tego wybieraj owoce i orzechy.

 

Nowa Piramida wygląda następująco:

piramida

  1. U podstawy znajduje się AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – co najmniej 30 minut dziennie;
  2. WARZYWA I OWOCE – w proporcji 3:1, co najmniej 400 g w 5 porcjach, w każdym posiłku;
  3. PRODUKTY ZBOŻOWE – z pełnego przemiału (pełnoziarniste i razowe), w prawie każdym posiłku);
  4. NABIAŁ – co najmniej 2 porcje dziennie;
  5. PRODUKTY BIAŁKOWE – ograniczenie mięsa (do 0,5 kg tygodniowo), więcej ryb, nasion roślin strączkowych i jaj;
  6. TŁUSZCZE – ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, więcej olejów roślinnych;

Dodatkowo obok Piramidy znajduje się przypomnienie o WODZIE – należy jej pić co najmniej 1,5 litra dziennie – oraz o ZIOŁACH, które są zamiennikiem soli. Wykreślone zostały słodycze, cukier oraz sól.

Eksperci podkreślają, że spożywanie zalecanych w piramidzie różnorodnych produktówspożywczych, w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz codzienna aktywność fizyczna są kluczem do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Pamiętać jednak należy, że osoby z rozpoznanymi chorobami wymagają indywidualnych zaleceń żywieniowych.

Artykuł opracowano na podstawie publikacji Instytutu Żywności i Żywienia.

Alicja Klimek

Komunikaty

 

Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 89
os. Piastów 34a
31-624 Kraków

Nr Konta:   Bank PKO   69 1020 2906 0000 1802 0355 6321

slonko

edziennik

edziennik

logo1

naszeszkoly

ewidencja

bezpieczne wakacje

kuratorium

portal krakowa

Zintegrowana Policja

logo oke

mistrzowie kodowania

Uniwersytet Dzieci logo kolor

akademiaprzyszlosci

logo ppp

sieciaki

logoBIP