Projekt - "Czysta Małopolska"

Warsztaty "Dlaczego warto segregować śmieci?" i inne działania społeczności szkolnej.


W ramach projektu edukacyjnego Małopolskiego Kuratorium Oświaty "Czysta Małopolska" uczniowie klasy 5d: Tatiana Barnowska, Dominika Czub, Klaudia Hejnold, Julia Pasik, Weronika Monigany i Michał Rycaj przygotowali pod kierunkiem nauczyciela przyrody warsztaty ekologiczne.

Odpady to trudny problem dzisiejszych czasów dotyczący wszystkich ludzi. Śmieci jest coraz więcej, a często są one bardzo niebezpieczne dla ludzi, roślin i zwierząt. Olbrzymim zagrożeniem dla środowiska są nielegalne wysypiska, istnieje olbrzymie niebezpieczeństwo związane z przenikaniem substancji ze śmieci do wód gruntowych. W trakcie warsztatów zaprezentowano pokazy wpływu śmieci na środowisko oraz przeprowadzono praktyczne ćwiczenia segregacji śmieci dla uczniów klas 0-6. Obecnie w Polsce wprowadzany jest nowy system gospodarki odpadami, ale nawet najlepiej zorganizowany system nie zadziała jeśli mieszkańcy nie zmienią swoich przyzwyczajeń. Dziś w naszym kraju około 90% odpadów komunalnych trafia na składowiska, z czego 30 proc. masy to zużyte opakowania. Rocznie każdy Polak produkuje ponad 300 kg śmieci. Nadal popularnym nawykiem wśród Polaków jest palenie śmieci w piecach lub na terenie posesji. Pali się nie tylko papier, odpady BIO, ale także plastik, przez który emitowane są do atmosfery trujące substancje. Podczas, gdy wszystkie te artykuły można by przeznaczyć do segregacji.

czysta1

 

Wstępnej segregacji dokonujemy już na etapie zakupu:
• wybierając produkty powstałe z surowców wtórnych,
• kupując produkty w dużych opakowaniach, które można łatwo poddać odzyskowi,
• kupując tyle, ile naprawdę potrzebujemy,
• podczas zakupów należy korzystać z torby wielokrotnego użytku. Pamiętając, że każda torba jednorazowa w sklepie to dodatkowy koszt i dodatkowy śmieć, który rozkłada się ponad 100 lat,
• należy unikać produktów zapakowanych w wiele warstw opakowań, każde opakowanie to osobny śmieć,
• należy unikać jednorazowych produktów np. plastikowych sztućców czy papierowych talerzyków.
Segregując odpady należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
• Karton– spłaszczyć, usunąć elementy plastikowe lub metalowe,
• Terminarze w twardych okładkach – oderwać okładkę,
• Puszki aluminiowe – opróżnić, opłukać, wysuszyć,
• Opakowania kartonowe – kartonik spłaszczyć, nie jest konieczne zdejmowanie plastikowych nakrętek,
• Szklane butelki – zdjąć zakrętki, opróżnić, oczyścić, osuszyć, nie tłuc, nie ma potrzeby ściągać papierowych etykiet,
• Butelki plastikowe PET – zużyć, osuszyć, zgnieść i zakręcić.
Te codzienne czynności są bardzo ważne, aby zmniejszyć negatywny wpływ składowanych odpadów na środowisko. Dzięki segregowaniu odpadów dbamy o miasto oraz środowisko, w którym żyć będą przyszłe pokolenia. Ale także dbamy o zawartość naszych portfeli czy kont bankowych.
Na korzyść recyklingu świadczą przede wszystkim liczby:
• Jedna tona szkła to około 3300 sztuk nowych, półlitrowych butelek;
• Z jednej tony butelek PET może powstać 1000 polarów. Na zrobienie jednego ciepłego polaru wystarczy zaledwie 35 butelek PET;
• Odzyskując 1 tonę makulatury chronimy 17 drzew;
• Z tony folii można zrobić ponownie 55 550 toreb na zakupy;
• Recykling 1 aluminiowej puszki może wytworzyć energię do zasilania telewizora przez 3 godziny;
• Energia odzyskana z jednej torby plastikowej to 10 minut świecenia 60-watowej żarówki.
Na zakończenie warsztatów zaproszono uczniów do zawodów prawidłowej segregacji , a w klasach 4-6 przeprowadzono ankietę "Czy twój dom jest ekologiczny?". Warsztaty odbyły się w następujących klasach: 0,1a,1b,1c,1d, 1e, 2a, 2b, 2c, 1e, 3a, 3b,3c, 3d, 3e, 4a, 4b, 4c, 4d, 5a, 5c, 5d, 6b i będą kontynuowane.
Uczniowie klasy 6b zaproponowali interesujący sposób zagospodarowania odpadów na lekcji przyrody. Wykonali pomoce dydaktyczne w postaci różnych przedstawicieli bezkręgowców, które można zobaczyć na zdjęciach. Uczniowie Klas 5 przygotowali pokaz mody ekologicznej, gry planszowe z odpadów oraz przedmioty użytkowe: ramki z makulatury, pojemniki z foli, wazoniki ze starych słoików i butelek ora biżuterię. W szkole trwa zbiórka makulatury, baterii, tonerów i używanej odzieży. Zapraszamy do kontynuowania segregacji.
Uczniowie klas 4 i 5 uczestniczą w warsztatach organizowanych przez MPO Kraków w ramach akcji "Bez segregacji nie ma wakacji".


W dniu 23 kwietnia 2014r. uczniowie klas 6 uczestniczyli w akcji Urzędu Miasta Krakowa "Sprzątajmy Kraków na wiosnę".
W konkursie na prezentację multimedialną na temat zasad gospodarowania odpadami wyróżnienia w konkursie zdobyli: Natalia Karczewska- 6b; Jakub Kiełbiowski – 5b; Wiktoria Żaba -5b.
Efekty pracy całej społeczności szkolnej są zawarte w prezentacji multimedialnej "Zielona i czysta Małopolska w Szkole Podstawowej nr 89 w Krakowie".

 

 

Komunikaty

 

Kontakt z sekretariatem szkoły możliwy jedynie pod numerem telefonu

660 63 73 73


 

 Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 89

os. Piastów 34a
31-624 Kraków

Nr Konta:   Bank PKO  BP  69 1020 2906 0000 1802 0355 6321

slonko

edziennik

edziennik

spzlink2

naszeszkoly

ewidencja

bezpieczne wakacje

kuratorium

portal krakowa

Zintegrowana Policja

logo oke

baner kompetencje na szostke

Uniwersytet Dzieci logo kolor

akademiaprzyszlosci

logo ppp

sieciaki

logoBIP